Дискові гальма вже активно використовуються на сучасних шосейних велосипедах, при цьому чіткої думки щодо 140 та 160 розмірів у багатьох гонщиків та любителів немає. Чи варто взагалі ставити більший діаметр, чи є від цього користь? У цій статті ми розглянемо це питання більш докладно з урахуванням власного досвіду та думок фахівців Shimano, SwissStop, Hope та SRAM, які можна знайти у мережі.

 

Більше – краще?

Проста фізика нагадує, що так, більший діаметр ротора забезпечує більше гальмівне зусилля. Суть у тому, що зі збільшенням розміру ротора збільшується важіль, що діє на колесо і тому його стає простіше зупинити.

Проте не все так просто. На швидкість зупинки впливає відразу кілька факторів, основним з яких є зчеплення покришки велосипеда з дорогою. У якийсь момент сила вашого гальма перевищіть силу тертя між колесом і дорогою, що призведе до його блокування і занесення. Фахівці Shimano відзначають, що використання великого ротора в сукупності з агресивним стилем катання провокуватиме часті зриви в занесення, а сама модуляція буде менш точною.

Іншими словами, те саме зусилля на гальмівних ручках призведе до того, що більший ротор заблокує колеса раніше, ніж ротор меншого розміру. Щоправда у цьому є плюс, оскільки тормоза потребують зменшення ручного зусилля. Потрібно лише звикнути до того, що працювати руками можна легше. Якщо раніше ви їздили на 140-міліметрових роторах, то при переході на 160 розмір різницю ви повинні помітити безумовно.

Власне, сам розмір 140 міліметрів з'явився на шосейних велосипедах в результаті переходу з ободних на дискові гальма. Тоді вважалося, що гальмівне зусилля та відчуття саме 140 ротора найбільш близькі до того, що давали ободні гальма. Крім того, це вага, за якою всі гналися і женуться. Вже пізніше стали впроваджувати і 160 розмір, зокрема, почали ставити його на передні колеса. Так з'явилися гібридні варіанти 160/140, які і сьогодні часто зустрічаються, у тому числі і на дискових гальмах гірських велосипедів.

Великі ротори довше нагріваються. Більша площа зіткнення з колодкою збільшує час нагріву, що особливо важливо для затяжних спусків, а під час роботи двома гальмами перегріти такі ротори стає справді складно. По суті, ми знову бачимо, що за тих же умов гальмування ротор 160 мм продовжуватиме працювати належним чином протягом більш тривалого періоду часу, ніж ротор 140 мм.

 

Ротори більшого розміру важать більше?

Так, але в цьому немає нічого особливого. І SRAM, і Shimano заявляють, що при переході зі 140 на 160 мм збільшення ваги на ротор складає в середньому всього 20 г, і якщо ваша рама спочатку розрахована на ротори 160 мм, ви можете просто не використовувати адаптер і поставити більший ротор. У будь-якому випадку, краще гальмування коштує цих додаткових 20 грамів.

 

Чи є недоліки збільшення розміру ротора?

Крістіан Хеул із SwissStop припускає, що головним недоліком 160 ротора є те, що він гірше тримає свою форму під впливом навантажень. Простіше він скоріше згинається, що призводить до тертя о колодки. З цієї причини, зокрема, SwissStop збільшує ширину своїх роторів у міру збільшення діаметра.

 

Як вибрати розмір ротора?

Думка SwissStop.

Попереду краще використовувати 160 розмір, щоб підвищити ефективність гальмування. Майже всі команди UCI використовують комбінацію 160 мм і 140 мм, тому для шосейних велосипедів такі налаштування перевірені професіоналами. Для гравійних велосипедів можна сміливо ставити 160 ротор і на заднє колесо.

Думка Shimano.

Виробники велосипедів відповідають за те, щоб їх велосипеди відповідали нормам EN/ISO, що також включає характеристики гальм. Розмір ротору треба підбирати залежно від типу велосипеда, стилю їзди та фізичних параметрів велосипедиста. Зрештою, саме він визначає, чи достатньо йому гальмівного зусилля в тих чи інших ситуаціях.

SRAM має рекомендаційну таблицю для вибору ротора залежно від дисципліни та ваги райдера.

Цікаво, що велосипедистам до 82 кг рекомендується використовувати лише 140-міліметрові ротори. Це приклад того, що великий ротор значно швидше блокує колеса, особливо в умовах слабкого зчеплення і вузьких покришок.

Сподіваємось, що наш матеріал допоможе вам із вибором гальмівного ротора для велосипеда. І навіть якщо в комплектації вашого байка спочатку йдуть ротори, що не підходять вам, то не забувайте, що в більшості випадків їх можна легко замінити.