Причини та цілі

Роботу професіонала відрізняє увага до деталей: коли звичайний веломеханіки закінчують процес складання коліс на перевірці рівня натягу спиць і відсутності биття, справжній фанат колеса завжди знайде спосіб подальшого поліпшення своєї роботи. Пайка або склеювання хрестів, давно забуте мистецтво, в сучасний час високих професійних запитів та критичних часток секунди на фініші, стає більш ніж актуальним.

Ця методика застосовується головним чином до заднього колеса, структура спицювання якого, піддається не тільки радіальним (вертикальним) навантаженням, але і різним нерегулярним навантаженям, які скручують і вигинають,  які призводять до паразитного «ходу» спиць по ходу обертання. Спиці згинаються, з часом слабшають і починають ходити в отворах на фланцях втулки, що призводить до механічного зносу головок і фланців, а згодом до поломки.

На звичайному задньому колесі, із середнім натягом спиць і не стягнутими хрестами, завжди можна побачити результат подібних деформацій - в місці зіткнення спиць, метал трохи стертий і захисне анодування зношене.

Стягування і пайка, в нашому випадку склеювання хрестів карбоновою ниткою покращують якість готового колеса - надзвичайно підвищують його міцність і довговічність незалежно від стану натяжки спиць.

Цей процес додає стабільності структурі обід-спиці-колесо, тому що спиці і втулка перетворюються практично в нерухомий єдиний елемент і, що найважливіше, це робить її нерухомою.

Ще один неочевидний позитивний аспект цього процесу: стягнуті спиці створюють якийсь збільшений «віртуальний» фланець втулки. Колесо стає більш жорстким, менше «грає» при затяжних підйомах і негайно реагує на потужне прискорення - набуває ті якості, які так цінують любителі і професіонали.

До того ж, оскільки колесо в будь-який момент може отримати сильний радіальний удар (наїзд на перешкоду), навантаження тепер більш гармонійно розподілиться на всі сусідні притягнуті спиці-сусідки, що знижує загальний знос спиці. Все колесо працює як єдина система і спиці допомагають один одному!

Є вигоди (з менш помітним ефектом, звичайно) від використання стяжки спиць на передньому колесі: виростає загальна жорсткість, зносостійкість, колесо краще працює на підйомі.

 Зворотня сторона медалі цього – вібрації і удари від перешкод сильніше передаються через колесо-раму-сідло на велосипедиста.

Чи потрібно саме вам склеювати перехрещення спиць?

В першу чергу стягування хрестів займались на треку, де потрібна була найвища жорсткість колес, а обода були з алюмінієвих сплавів і були не достатньо жорсткими для потреб гоників на треку. Сучасні обода і колеса позбавлені цього недоліку, і більшості випадків, тому технологія стягування хрестів майже не згадується і не використовується.

Але кому ж у сучасному світі все-ж потрібні стягнуті хрести?

  • Гонщикам, які готові пожертвувати комфортном заради більшою потужності, яка передається на колеса велосипеда. Актуально для треку або для використання на рівних дорогах
  • Супер легкі колеса, де у жертву меншої ваги принесли жорсткість колес. Склейка хрестів зробить колеса значно кращими. Це актуально і для шосе і для мтб колес.
  • Якщо ви важкий велосипедист і іноді ви чуєте і відчуваєте хрускіт спиць при збільшені навантаження або при їзді у гору. Склеювання хрестів не даст спицям рухатись одна відносно другої.