Професійна збірка коліс, що це?
В велосипеді, найголовніше, звісно, рама і вилка, і те, як вони сумісні, а от після них йдуть за важливістю колеса. Гарні колеса зроблять будь-який велосипед кращим, і навпаки, погані колеса перетворюють навіть найкращий велосипед у спортивний снаряд, який «не їде».
Існую багато виробників, які роблять круті колеса, але ми поговоримо про те, як збирати їх з нуля, і про правку заводських вілсетів.
З чого починається збірка коліс? (На цьому етапі будемо вважати, що велосипед, на який, будуть ставитись колеса, відомий, і ми точно знаємо необхідні стандарти: тип гальм, тип кріплення втулки, розмір колеса).
- Вибір ободів
- Вибір втулок
- Вибір кількості спиць
- Вибір спиць
- Вибір ніпелів
Вибір ободів.
Ободи – найвразливіший елемент коліс, тому до вибору ободів потрібно підійти дуже серйозно.
Ободи слід обирати, спираючись на такі параметри:
- Вага велосипедиста в повному екіпуванні. Якщо планується байкпакінг або велотуризм, то додається вага речей.
- Де і як будуть використовуватись колеса. Пріорітети того, хто буде на цих колесах їздити.
- Внутрішня ширина ободу. Це важливо для вибору покришок.
- Безкамерність, потрібна чи ні.
Далі йдуть менш важливі параметри ободів, але на які слід звертати увагу:
- Наявність пістонів
- Тип стику ободу, заклепаний або зварений. Це параметри найбільше впливають на ціну ободу.
- Ободи під клінчер чи під трубку. Клінчер може бути с гачком(більшість ободів) або хуклес (hookless)
- Асиметричність ободу.
Вибір втулок.
Параметри вибору:
- Втулки на промислових підшипниках або на підшипниках типу конус-чашка.
- Тип барабану: Shimano HG6-7 speed, Shimano HG8-10 speed(11-12 MTB), Shimano HG Road 11 speed, Campagnolo, Campagnolo N3W, Sram XD/XDr, Shimano Microspline. Або різбове крілення трещітки.
- Тип кріплення тормозного диску(ротору). 6 болтів або центрлок.
- Матеріал барабану втулки. Сталь, алюміній, або титан. Втулки з алюмінієвими барабанами легші і дорожчі.
- Тип храпового механізму: собачки або ретчет.
- Вибір кількості спиць. Це дуже складний і важливий момент. Адже від ваги велосипедиста і того, як і де він катає, залежить вибір кількості спиць.
Якщо непотрібно збирати легкі колеса і немає цілей перемагати у змаганнях, то оптимально буде обрати 28, 32, або навіть 36 спиць на колесо. Всі інші варіанти кількості спиць краще обговорювати при замовленні коліс.
В колесі може бути така кількість спиць: 16, 18, 20, 21. 24, 27, 28, 32, 36, 40.
Вибір спиць.
Спиці поділяться на 2 великих підтипи: з круглим перерізом та пласкі. Також спиці поділяються на прямі – Straightpull та J-подібні – з загнутою голівкою, їх можна назвати класичними. Вибір спиць, прямі або загнуті повністю залежить від втулки.
Матеріал спиць – найчастіше сталь, але на вілсетах зустрічаються алюмінієві спиці, а також титанові, карбонові, з кевларових ниток. У статті будемо розглядати тільки сталеві.
Круглі спиці виробляються з діаметром по центру від 1,4 мм до 3 мм. Все, що більше 2,3 мм, використовується на мотор-колесах і це ми розглядати не будемо.
Круглі спиці можуть бути з незмінним діаметром або з батінгом.
Наприклад:
Спиці 1.8, 2.0, 2.2 – незмінний діаметр.
Спиці 2.0-1,8-2.0, 2.0-1.5-2.0, 1.8-1.4-1.8, 2.0-2.3 – спиці з подвійним батінгом.
Спиці 2.0-1.7-1.8, 2.0-1.5-2.2 – спиці з потрійним батінгом.
Пласкі спиці можуть бути у перерізі прямокутними або еліптичними.
Найбільш розповсюджена різьба на спицях – 14G, це різьба, яка накатується на 2 мм ділянку спиці і має діаметр по верхівках 2,2 мм. Також зустрічаються 13G та 15G.
Вибір ніпелів.
Ніпелі виготовляються зі сталі, латуні або алюмінію. Сталеві не розглядаємо, це найдешевший і ненадійний варіант.
Алюмінієві ніпелі в 3 рази легче латунних. По міцності майже не відрізняються, але алюмінієві легше пошкодити при збірці або правці, тим більше неправильним, або неякісним інструментом. У латунних ніпелів строк експлуатації більший, адже вони менше кородують.
Ітак, у нас на руках є обода, втулки, спиці і ніпелі. Що далі?
А далі правильне спицювання колеса.
Правильно, що ніпель камери\безкамерки повинен бути між хрестами, так найзручніше качати колесо міні-насосами. А також добрим тоном вважається, якщо напис на втулці, якщо він є, дивиться на ніпель накачки колеса, але це не обов’язково, і більше походить на перфекціонизм.
В залежності від кількості спиць і типу гальм, колесо може бути заспицьовано без хрестів, або у 1,2,3, і навіть 4 хрести. Хрести – це скільки раз кожну спицю перехрещують інші спиці. Для визначення максимальної кількості хрестів треба поділити кількість спиць на 9 і округлити в меншу сторону. Тобто, колеса на 28 спиць збираються у 2 або 3 хрести. Кількість хрестів можна обрати тільки на класичних втулках і J-подібних спицях. На втулках під прямі спиці виробник обирає сам кількість хрестів. Наприклад, втулки DT під 28 прямих спиць збираються тільки у 3 хрести.
Чим менше хрестів, тим жорсткіше колесо. Але занадто жорсткі колеса - не завжди добре. Тому оптимально обирати 2 чи 3 хрести.
При спицюванні колеса помилки неприпустимі. Одна невірно вставлена в обід спиця, і колесо вже не вийде зібрати. Існують, ще декілька помилок при спицюванні, які можно помітити не відразу, а коли вже почали натягувати колеса. В такому разі доведеться розбирати і переробляти. До таких помилок відносяться: вставити ліві спиці у праві отвори, а праві спиці у ліві отвори обіду і помилитись чергуванням спиць, в такому випадку може здатись, що частина спиць занадто довга.
Якщо все робити у правильній послідовності, і вставити перші 4 спиці правильно, то таких помилок вже не буде.
Коли ми правильно наспицювали колесо, переходимо до натягування спиць.
При натягуванні колеса потрібно точно знати максимально допустимий натяг спиць, який витримують втулки і ободи. У більшості цей показник 1200H, або приблизно 120 кг. Визначати натяг спиць допомагає тензометр, який калібрується під кожний тип спиць.
В процесі сбирання важливо відстежувати ще такі параметри:
- бокове биття (вісімка)
- радіальне биття (яйце)
- рівномірність натягу спиць
- рівність зонту колеса.
Биття визначається індикаторами або спеціальними планками.
Рівномірність спиць, як і максимальний натяг – тензометром. Добрими вважається колеса з рівномірністю до 20%, гарними - до 10% і ідеальним 3-5%.
Зонт визначається зонтоміром. Зонт це положення обіду між краями втулки.
Після відстеження цих параметрів проводиться зняття напруги зі спиць і фінальна правка колеса. Після цього колесо буде рівним і служити без проблем.
В процесі експлуатації спиці послаблюються, тому робити правку коліс необхідно з деякою періодичністю. Для різних коліс вона різна, зазвичай це від півроку до 2 років. Для уникнення проблем зі спицями і ніпелями, рекомендуємо робити правку раз на рік.