Професійна збірка коліс, що це?

В велосипеді, найголовніше, звісно, рама і вилка, і те, як вони сумісні, а от після них йдуть за важливістю колеса. Гарні колеса зроблять будь-який велосипед кращим, і навпаки, погані колеса перетворюють навіть найкращий велосипед у спортивний снаряд, який «не їде».

Існую багато виробників, які роблять круті колеса, але ми поговоримо про те, як збирати їх з нуля, і про правку заводських вілсетів.

З чого починається збірка коліс? (На цьому етапі будемо вважати, що велосипед, на який, будуть ставитись колеса, відомий, і ми точно знаємо необхідні стандарти: тип гальм, тип кріплення втулки, розмір колеса).

  1. Вибір ободів
  2. Вибір втулок
  3. Вибір кількості спиць
  4. Вибір спиць
  5. Вибір ніпелів

Вибір ободів.

Ободи – найвразливіший елемент коліс, тому до вибору ободів потрібно підійти дуже серйозно.

Ободи слід обирати, спираючись на такі параметри:

  1. Вага велосипедиста в повному екіпуванні. Якщо планується байкпакінг або велотуризм, то додається вага речей.
  2. Де і як будуть використовуватись колеса. Пріорітети того, хто буде на цих колесах їздити.
  3. Внутрішня ширина ободу. Це важливо для вибору покришок.
  4. Безкамерність, потрібна чи ні.

Далі йдуть менш важливі параметри ободів, але на які слід звертати увагу:

  1. Наявність пістонів
  2. Тип стику ободу, заклепаний або зварений. Це параметри найбільше впливають на ціну ободу.
  3. Ободи під клінчер чи під трубку. Клінчер може бути с гачком(більшість ободів) або хуклес (hookless)
  4. Асиметричність ободу.

Вибір втулок.

Параметри вибору:

  1. Втулки на промислових підшипниках або на підшипниках типу конус-чашка.
  2. Тип барабану: Shimano HG6-7 speed, Shimano HG8-10 speed(11-12 MTB), Shimano HG Road 11 speed, Campagnolo, Campagnolo N3W, Sram XD/XDr, Shimano Microspline. Або різбове крілення трещітки.
  3. Тип кріплення тормозного диску(ротору). 6 болтів або центрлок.
  4. Матеріал барабану втулки. Сталь, алюміній, або титан. Втулки з алюмінієвими барабанами легші і дорожчі.
  5. Тип храпового механізму: собачки або ретчет.
  1. Вибір кількості спиць. Це дуже складний і важливий момент. Адже від ваги велосипедиста і того, як і де він катає, залежить вибір кількості спиць.

Якщо непотрібно збирати легкі колеса і немає цілей перемагати у змаганнях, то оптимально буде обрати 28, 32, або навіть 36 спиць на колесо. Всі інші варіанти кількості спиць краще обговорювати при замовленні коліс.

В колесі може бути така кількість спиць: 16, 18, 20, 21. 24, 27, 28, 32, 36, 40.

Вибір спиць.

Спиці поділяться на 2 великих підтипи: з круглим перерізом та пласкі. Також спиці поділяються на прямі – Straightpull та J-подібні – з загнутою голівкою, їх можна назвати класичними. Вибір спиць, прямі або загнуті повністю залежить від втулки.

Матеріал спиць – найчастіше сталь, але на вілсетах зустрічаються алюмінієві спиці, а також титанові, карбонові, з кевларових ниток. У статті будемо розглядати тільки сталеві.

Круглі спиці виробляються з діаметром по центру від 1,4 мм до 3 мм. Все, що більше 2,3 мм, використовується на мотор-колесах і це ми розглядати не будемо.

Круглі спиці можуть бути з незмінним діаметром або з батінгом.

Наприклад:

Спиці 1.8, 2.0, 2.2 – незмінний діаметр.

Спиці 2.0-1,8-2.0, 2.0-1.5-2.0, 1.8-1.4-1.8, 2.0-2.3 – спиці з подвійним батінгом.

Спиці 2.0-1.7-1.8, 2.0-1.5-2.2 – спиці з потрійним батінгом.

Пласкі спиці можуть бути у перерізі прямокутними або еліптичними.

Найбільш розповсюджена різьба на спицях – 14G, це різьба, яка накатується на 2 мм ділянку спиці і має діаметр по верхівках 2,2 мм. Також зустрічаються 13G та 15G.

Вибір ніпелів.

Ніпелі виготовляються зі сталі, латуні або алюмінію. Сталеві не розглядаємо, це найдешевший і ненадійний варіант.

Алюмінієві ніпелі в 3 рази легче латунних. По міцності майже не відрізняються, але алюмінієві легше пошкодити при збірці або правці, тим більше неправильним, або неякісним інструментом. У латунних ніпелів строк експлуатації більший, адже вони менше кородують.

Ітак, у нас на руках є обода, втулки, спиці і ніпелі. Що далі?

А далі правильне спицювання колеса.

Правильно, що ніпель камери\безкамерки повинен бути між хрестами, так найзручніше качати колесо міні-насосами. А також добрим тоном вважається, якщо напис на втулці, якщо він є, дивиться на ніпель накачки колеса, але це не обов’язково, і більше походить на перфекціонизм.

В залежності від кількості спиць і типу гальм, колесо може бути заспицьовано без хрестів, або у 1,2,3, і навіть 4 хрести. Хрести – це скільки раз кожну спицю перехрещують інші спиці. Для визначення максимальної кількості хрестів треба поділити кількість спиць на 9 і округлити в меншу сторону. Тобто, колеса на 28 спиць збираються у 2 або 3 хрести. Кількість хрестів можна обрати тільки на класичних втулках і J-подібних спицях. На втулках під прямі спиці виробник обирає сам кількість хрестів. Наприклад, втулки DT під 28 прямих спиць збираються тільки у 3 хрести.

Чим менше хрестів, тим жорсткіше колесо. Але занадто жорсткі колеса - не завжди добре. Тому оптимально обирати 2 чи 3 хрести.

При спицюванні колеса помилки неприпустимі. Одна невірно вставлена в обід спиця, і колесо вже не вийде зібрати. Існують, ще декілька помилок при спицюванні, які можно помітити не відразу, а коли вже почали натягувати колеса. В такому разі доведеться розбирати і переробляти. До таких помилок відносяться: вставити ліві спиці у праві отвори, а праві спиці у ліві отвори обіду і помилитись чергуванням спиць, в такому випадку може здатись, що частина спиць занадто довга.

Якщо все робити у правильній послідовності, і вставити перші 4 спиці правильно, то таких помилок вже не буде.

Коли ми правильно наспицювали колесо, переходимо до натягування спиць.

При натягуванні колеса потрібно точно знати максимально допустимий натяг спиць, який витримують втулки і ободи. У більшості цей показник 1200H, або приблизно 120 кг. Визначати натяг спиць допомагає тензометр, який калібрується під кожний тип спиць.

В процесі сбирання важливо відстежувати ще такі параметри:

  • бокове биття (вісімка)
  • радіальне биття (яйце)
  • рівномірність натягу спиць
  • рівність зонту колеса.

Биття визначається індикаторами або спеціальними планками.

Рівномірність спиць, як і максимальний натяг – тензометром. Добрими вважається колеса з рівномірністю до 20%, гарними - до 10% і ідеальним 3-5%.

Зонт визначається зонтоміром. Зонт це положення обіду між краями втулки.

Після відстеження цих параметрів проводиться зняття напруги зі спиць і фінальна правка колеса. Після цього колесо буде рівним і служити без проблем.

В процесі експлуатації спиці послаблюються, тому робити правку коліс необхідно з деякою періодичністю. Для різних коліс вона різна, зазвичай це від півроку до 2 років. Для уникнення проблем зі спицями і ніпелями, рекомендуємо робити правку раз на рік.