Навіщо потрібен і якими бувають велосипедні шатуни?

Популярність велосипедів зростає з кожним роком. Сьогодні велобайк є практично у всіх сім'ях. Крім експлуатації, власники регулярно стикаються з його обслуговуванням. Сучасний велосипед складається з безлічі вузлів і механізмів, кожен з яких виконує свою функцію і має певний термін служби. Для передачі енергії від людини на колеса велосипеда передбачений цілий ряд деталей.

Початковою точкою дотику є педалі, які, в свою чергу, кріпляться до шатуна за допомогою нарізного сполучення. У зв'язку з цим шатуни є одними з найбільш сильно навантажених деталей велосипеда. Залежно від установки, шатуни бувають правосторонніми і лівосторонніми. В якості матеріалу для їх виготовлення використовують сталь або алюміній. Сталеві вироби відрізняються міцністю і великою вагою. Встановлюються, переважно, на велосипедах вітчизняного виробництва. Для зниження ваги більшість зарубіжних виробників використовують деталі з легких міцних сплавів, в тому числі і алюмінію.

Виріб може бути порожнистим усередині з поперечними перетинами для підвищення міцності. Правобічний шатун йде в комплекті разом з великою зірочкою або цілим їх комплектом. Він може як кріпитися до зірочки окремо за допомогою болтів, так і складати єдину монолітну конструкцію. Перший варіант вважається більш практичним, оскільки дозволяє проводити заміну зірочки в разі її зносу без зміни самого шатуна.

Заміна шатунів на велосипеді

Шатуни, в свою чергу, кріпляться до обох сторін осі каретки. Для кріплення деталей між собою використовуються два способи:

  • клиновий - вісь каретки має спеціальний паз, куди входить металевий клин через спеціальний отвір в шатуні. З одного боку клин забивається молотком до упору, а з іншого боку має різьбу, на яку накручується гайка. Такий спосіб кріплення є ненадійним, оскільки клин в процесі тертя з віссю каретки з часом стирається, зменшуючись в об'ємі. На початкових стадіях зносу клина з'являється неприємний скрип, потім люфт. Такий спосіб кріплення застосовувався на велосипедах радянського виробництва, а зараз використовується на бюджетних виробах;
  • різьбовий - на більш сучасних моделях шатун кріпиться до кареточної осі за допомогою болта або гайки, прихованою найчастіше пластиковою чи металевою декоративною заглушкою. Деякі виробники встановлюють шатуни, які знімаються тільки з одного боку. Інша сторона шатуна є разом з віссю каретки єдине ціле.

Перш, ніж розібрати каретку на велосипеді для заміни підшипників або осі, необхідно зняти шатун. Процес розбирання залежить від способів кріплення, які описані вище. При клиновому з'єднанні досить відкрутити гайку на самому клині і вибити його з гнізда молотком. При різьбовому з'єднанні необхідно використовувати шестигранник або торцевий ключ, а також спеціальний знімач.

Послуги веломастерні компанії Black Bike

Тим велосипедистам, у яких ремонт і обслуговування велобайків викликають труднощі, пропонуємо скористатися послугами компанії Black Bike. Досвідчені механіки пропонують повний спектр технічного обслуговування велосипедів, який включає: нульове ТО, діагностику, профілактику, технічне обслуговування окремих компонентів, а також повне ТО. Крім цього, інтернет-магазин компанії пропонує великий вибір професійних і аматорських велосипедів різної цінової категорії, а також аксесуарів до них.